Dr. H.W. van Lunsen

AMC, Multidisciplinaire afdeling Seksuologie en Psychosomatische Gynaecologie, Amsterdam

• Arts-seksuloog
  • Lid van de Nederlands Vereniging van Seksuologie
  • Hoofd multidisciplinaire afdeling Seksuologie en Psychosomatische Gynaecologie van het AMC

Rik van Lunsen is arts-seksuoloog NVVS (Nederlandse Vereniging van Seksuologie). Sinds 1987 is hij werkzaam als hoofd van de multidisciplinaire afdeling Seksuologie en Psychosomatische Gynaecologie van het Amsterdams Medisch Centrum (AMC). Hier heeft hij leiding van de patiëntenzorg en het wetenschappelijk onderzoek en onderwijs, op het gebied van seksuele gezondheid, seksuele disfuncties en medisch niet goed verklaarbare klachten aan en rond de geslachtsdelen van vrouwen en mannen.

Hij verzorgt onderwijs aan zowel geneeskunde- en psychologiestudenten als gynaecologen, psychiaters en huisartsen in opleiding. Binnen de RINO Noord-Holland is hij sinds 1992 medeverantwoordelijk voor de opleiding Seksuologie, sinds 2008 samen met Hester Pastoor en daarvoor met Liesbeth Stam. Sinds 2008 is hij ook als hoofdopleider van de opleiding Aanvullende Seksualiteits Hulpverlening (ASH) verbonden aan Sense, het landelijk programma seksuele gezondheid voor jongeren tot 25 jaar.

Samen met de seksuologen Ellen Laan en Peter Leusink nam hij onlangs het initiatief voor een publiekssite over seksueel verlangen: www.zininseks.nl.

Als basisarts bekwaamde hij zich in de seksuologie door onder meer assistentschappen in de psychiatrie, gynaecologie en een aantal trainingen gericht op (psycho)therapeutische vaardigheden. Hij promoveerde in 1986 op een medisch-psychologisch-onderwijskundig onderzoek over de belevingsaspecten van gynaecologisch onderzoek. In Groningen is hij een van de grondleggers geweest van de moderne Nederlandse seksuologische hulpverlening en initiator van het eerste structurele onderwijs seksuologie binnen het medisch curriculum.

Hij bekleedde veel functies binnen wetenschappelijke en beroepsverenigingen, waaronder die van voorzitter van de Nederlandse Vereniging voor Seksuologie (NVVS). Thans is hij voorzitter van het bestuur van de Stichting Anticonceptie Nederland (SAN) en van de Nederlands Vlaamse federatie voor Seksuologie (NVFS).

Tijdens ons congres zal dr. van Lunsen een voordracht houden over “Seksuele Mythes en Taboes in de spreekkamer”, waarin hij de situatie anno 2013 schetst, de problemen tussen dokters en patiënten als het op zowel seksuele mythes en taboes aankomt.

Sessies van deze auteur

zaterdag 6 april 2013 om 12:00 - 12:25

Seksuele mythes en taboes in de spreekkamer

Dr. H.W. van Lunsen